گردشگری تجاری

گردشگری تجاری که در واقع از فراهم کردن امکان گردهمایی ‌های تجاری و نمایشگاهها تغذیه می‌کند، بخش وسیعی از سفرها را تشکیل می‌دهد. در مورد گردشگری تجاری باید گفت که این شاخه از گردشگری از معدود بخش‌هایی است که وابسته به فصل تعطیلات نیست و به همین دلیل می‌تواند در ماههایی که معمولا فصل سفر نیست و تعداد مسافران اندک است، سطح اشغال هتل‌ها را بالا ببرد.

ایران به دلیل قرار گرفتن در مسیر تجاری آسیای میانه، امکانات بندری، قرار گرفتن در مسیر ارتباط تجاری ترکیه با شرق و قرار داشتن در موقعیت مناسب برای ورود به بازار افغانستان، عراق و آسیای میانه، امکان مناسبی برای بهره‌ گیری از گردشگری تجاری دارد. ضمن اینکه امکانات مناسب برگزاری نمایشگاه و همایش در تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز و چند شهر بزرگ کشور در کنار امکانات مناسب اقامتی و حمل و نقل می‌تواند شرایط را برای رونق این شاخه گردشگری فراهم‌کند. در حال حاضر آمار برگزاری نمایشگاه در کشورهای حاشیه خلیج فارس و چین رو به افزایش است و کشور‌های اروپایی نیز با ثبت نمایشگاه‌ های پر‌بیننده خود جای ثابتی در این بازار باز کرده‌اند. در سال 2001 شهر کوچک گلدکوست که به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفته است از بازار نشست‌ های تجاری 606 میلیون دلار درآمد کسب کرد. مرکز اجلاس و نمایشگاه 118 میلیون دلاری شهر که در سال 2004 به بهره ‌برداری رسید می‌تواند 6 هزار هیات را میزبانی کند.

دلایل اهمیت گردشگری تجاری

گردشگران تجاری معمولا در یک مکان توقف دارند و در همان محل هزینه‌ می‌کنند، به طور متوسط هر گردشگر تجاری هر شب حدودا 360 دلار هزینه می‌کند در حالی که گردشگر تفریحی 195 دلار هزینه می‌کند، به طور کلی 55 درصد گردشگران تجاری برای غذا و محل اقامت هزینه خوبی پرداخت می‌کنند. از سوی دیگر همانطور که گفته شد این شاخه از گردشگری وابسته به فصل تعطیلات نیست و به همین دلیل هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی در کنار بنگاه‌های اقتصادی و برگزارکنندگان برنامه‌های تجاری تلاش دارند تا برگزاری اینگونه مراسم و برنامه ‌ها را طوری برنامه‌ریزی کنند که در فصل راکد سفر امار گردشگران بالا رفته و اتاق‌های بیشتری از هتلها کرایه شود

اما شاید مهمترین ویژگی گردشگری تجاری مستقیما با صنعت گردشگری ارتباط نداشته باشد؛ آن هم اینکه رونق گردشگری تجاری موجب شناخت بیشتر فعالان اقتصادی از امکانات تجاری و صنعتی و همچنین گردشگری کشور میزبان می‌شود و این خود می‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری بیشتر را در آن منطقه فراهم کند.